
Lokomotiva řady 742 (dříve označovaná jako T 466.2) je dieselelektrická lokomotiva, kterou vyráběla společnost ČKD Praha v letech 1977 až 1986. Původně měla vzniknout jen jako přechodný typ, a plánovalo se vyrobit maximálně 100 kusů, ale kvůli problémům s jinými řadami byla výroba opakovaně rozšiřována. Nakonec se z řady 742 stala největší série lokomotiv jednoho typu vyrobená v ČKD pro tuzemsko.
Celkem bylo vyrobeno 494 kusů, z nichž 453 lokomotiv bylo dodáno Československým státním drahám (ČSD) a 41 kusů odebral československý průmysl. Lokomotiva je určena především pro nákladní dopravu a posun a její konstrukce vychází z řady 740. Má čtyři nápravy, elektrický přenos výkonu a maximální rychlost 90 km/h.
V provozu se lokomotivy 742 osvědčily jako spolehlivé stroje, které dodnes využívají ČD Cargo i soukromí dopravci. Lokomotiva si získala několik přezdívek, například kocour, bangladéška nebo včela, a i po desetiletích patří mezi běžně používané typy na českých tratích.

Autor fotografie: ŠJů, zdroj: wikipedia; Nákladové nádraží Žižkov, lokomotiva 742.330, dne 9.9.2011
Pár slov k modelu
Na lokomotivě řady 742, která je známá pod názvem „Kocour“, jsem začal pracovat na konci ledna 2025. Jednotlivé řady lokomotivy se liší v detailech a tak jsem si vybral konkrétní lokomotivu 742 422-9.
Model v měřítku 1:25 je vytvořen tak, že ho můžete buďto použít pro zahradní železnici v měřítku G nebo postavit na poličku. Z hlediska tisku je největší rozdíl v pojezdech. Zatímco statický model má reálně vymodelované pojezdy pro normální rozchod 1435 mm, u pojízdného modelu se neobejdete bez pojezdů PIKO 36105, na které je pak potřeba připevnit konstrukci s maskami pojezdů.
Rám pojízdného modelu je také nutné zesílit ocelovými U profily, které seženete v hobby marketu. Stačí je pak upravit na patřičnou délku a přišroubovat k vytištěnému rámu. Lokomotivu bude také potřeba přitížit závažím o hmotnosti cca 1kg. K tomuto účelu jsem použil ocelovou pásovinu.
Statický model jsem vytiskl z PLA a vybral jsem takové barvy, které přestože zcela neodpovídají reálné předloze, nejvíc se mi líbily. Model pro zahradní železnici jsem vytiskl z PETG, který lépe odolává vyšší teplotě a je pevnější.


Vizualizace
Kocour v číslech
Máte zájem o model?
V případě zájmu o data pro 3D tisk navštivte e-shop.