Lokomotivy řady 375 byly čtyřválcové sdružené rychlíkové parní lokomotivy s vlečným tendrem. Tyto lokomotivy byly v počtu 90 kusů vyrobeny pro císařsko-královské státní dráhy (původní označení 310 kkStB, přeznačeny byly po roce 1918). Byly vyráběny v letech 1911 až 1916. Konstruktérem lokomotivy  byl Ing. Karl Gölsdorf. Lokomotiva dosahovala rychlosti až 117 km/h.

Lokomotiva 375.007 byla vyrobena v rozmezí ledna až února roku 1911 v Českomoravské továrně na stroje v Praze. Sloužila až do roku 1954. Od roku 1955 je dodnes umístěna v dopravní hale Národního technického muzea.

Tvorba modelu

V červnu v roce 2021 jsem se pustil do tvorby lokomotivy 375.007, resp. Hrbouna. Tato lokomotiva se mi velice líbí, velká kola jsou z mého pohledu velmi atraktivní a líbí se mi také předsazený přední běhoun, složitý pohon, nýtované spoje. Po lokomotivě řady 475.1 (Šlechtična) to byla druhá parní lomokomotiva, do které jsem se pustil. Zatímco u Šlechtičny jsem se věnoval zejména pochopení funkčnosti Heusingerova pohonu, u tohoto modelu jsem od začátku věnoval veškerou pozornost na nejrůznější detaily na celé lokomotivě.

Před započetím jsem si sehnal knížku “Čtyřválcové lokomotivy” od Miloše Kratochvíla se základními výkresy. Také jsem věděl,  že lokomotiva je vystavena v Národním technickém muzeu (dále NTM) a že na webu ji lze relativně podrobně prozkoumat pomocí virtuální prohlídky. Tento podklad byl pro mou další tvorbu modelu zcela zásadní.

Modelovat jsem začal v červnu 2021. Stejně jako u všech svých železničních modelů jsem i u tohoto počítal, že bude v měřítku 1:25.  Veškeré výkresy, které mě zajímaly jsem naskenoval a vložil jako podklad do Sketchupu. Z pohledů na boky a čelo lokomotivy pak následovalo překreslování do prostoru a rozkreslení základních vazeb geometrie lokomotivy.

Základní geometrii jsem měl relativně brzo hotovou a následovalo zaměření se na všelijaké detaily, které mému oku nesměly uniknout. Nečekal jsem ale, že jich bude tolik a  že mi vykreslování nejrůznějších detailů zabere následujících několik měsíců. Nicméně jsem věřil, že čím víc detailů do modelu dostanu, tím bude výsledek lepší a to byla hlavní motivace.

Koncem listopadu jsem měl model včetně detailů hotový. Tedy nebyl to ještě model, který by se dal rovnou tisknout, ale dostal jsem se do fáze, kdy jsem věděl, co kam patří, nejdůležitější část modelu jsem měl hotovou. Pro radost jsem si vyrendroval několik obrázků. Model byl ale natolik složitý, že můj notebook, na kterém pracuju, byl na vrcholu svého výkonu, sotva se dal ovládat. Musel jsem se proto spokojit s několika rendry na “první dobrou”.

Dále následovalo rozdělit model na součástky, které budu následně tisknout. Před Vánocemi 2021 jsem měl lokomotivu (zatím bez tendru) z 90 procent připravenou a nezbývalo, než se odhodlat pustit do tisku. Šlo to jak po másle 8-). Během vánočních prázdnin jsem měl lokomotivu téměř hotovou…

V tu chvíli jsem uviděl cíl. Dopřipravit tendr pro 3D tisk už pak byla jen rutina…

Finální model

Model je dlouhý asi 85cm. Je vytištěný na tiskárnách Prusa MK2S, MK3 a MK3S z PLA filamentů Prusament Galaxy Black a Galaxy Silver bez dalšího post procesu. Model je složen z 388 součástek. Hmotnost je asi 2,5 kg. Celková doba tisku byla okolo 250 hodin.

Základní pohledy

3D model