Lokomotivní řada 310.0 je typickou parní lokomotivou bývalých československých drah. Byla to řada malých trojspřežních tendrových lokomotiv, označená u Rakouských státních drah 97. V letech 1878–1913 bylo vyrobeno 228 lokomotiv řady 97 a k tomu neurčitý počet lokomotiv pro jiné místní dráhy (s jiným označením).
Po roce 1918 převzaly Československé státní dráhy celkem 133 lokomotiv a přeznačily je na řadu 310.0.
Lokomotiva 310.0134 je stále provozuschopná a je umístěna v depu v Turnově.
Parní lokomotiva řady 310.0, známá pod názvem Kafemlejnek je můj šestý železniční model.
Model vznikl na přání pro přátele ze Spolku železničních modelářů z Peček, kteří mají ilustraci této lokomotivy v logu. Autorem ilustrace je Miloš Kratochvíl – ilustrátor, jehož tvorbu obdivuji a při modelování lokomotiv často vycházím z výkresů a ilustrací, které vzešly z jeho pera. Jde tedy o Kafemlejnek s číslem 310.134.
Kreslit jsem začal jsem v květnu v roce 2023. Tvorba zabrala asi 4 měsíce a začátkem září 2023 jsem držel hotovou lokomotivu v rukou. Model je v měřítku 1:25 a celý je vyrobený na FDM tiskárně (používám Prusa MK3S).
Musím říct, že do poslední chvíle jsem si nebyl jistý, jestli se model povede vyrobit a zda všechen čas, který jsem věnoval tvorbě nepřijde vniveč. Součástky jsou oproti předchozím modelům docela drobné a nevěděl jsem, jestli se je vůbec podaří uspokojivě vytisknout, jestli vše do sebe zapadne a jak bude fungovat rozvod. Nakonec se ukázalo, že mé obavy byly zbytečné, protože tisk i stavba šly jako po másle.
Celá stavebnice je rozdělena na několik sestav: kola, rám, přední a zadní část, rozvod, horní část a interiér budky strojvedoucího. Postup stavby uvádím v návodu.
Soubory pro 3D tisk jsou ve formátu STL a 3MF, které obsahují veškeré nastavení 3D tisku v PrusaSliceru.
Celý model je vytištěn z PLA. Ke kompletaci budete potřebovat jen lepidlo a trochu trpělivosti.
V případě zájmu o model Kafemlejnku ve formě dat pro 3D navštivte e-shop: