Lokomotiva řady T478.1 (později 749), známá mezi železničními nadšenci pod přezdívkou „Zamračená“ nebo „Bardotka“, patří mezi nejikoničtější motorové lokomotivy československé a později české železnice. Její charakteristický design s šikmým čelním štítem a výrazným zvukem spalovacího motoru si získal srdce mnoha fanoušků železniční techniky. Lokomotivy této řady byly vyráběny od konce 60. let v ČKD Praha, v 70. letech 20. století pak jejich modernizovaná řada 749, přičemž hlavním rozdílem byla instalace elektrického vytápění vlakové soupravy
Pár slov k modelu
Tento model jsem dokončil v říjnu 2025. Vytvářel jsem ho asi 4 měsíce.
Model v měřítku 1:25 je vytvořen ve dvou variantách. Statická varianta je inspirována řadou T478.1148, pojízdná pak lokomotivou 749.250. Kromě barev se obě verze liší způsobem vypružení podvozků – statický model využívá závěsky, které se mi však nepodařilo zkonstruovat pro průjezd obloukem R1 na zahradní železnici, a proto zůstává pouze jako statický exponát. Pojízdná verze s pryžokovovým vypružením je provozuschopná i na zahradní trati v měřítku G.
Z hlediska tisku je největší rozdíl v pojezdech. Zatímco statický model má reálně vymodelované pojezdy pro normální rozchod 1435 mm, u pojízdného modelu se neobejdete bez pojezdů PIKO 36105, na které je pak potřeba připevnit konstrukci s maskami pojezdů.
Rám pojízdného modelu je také nutné zesílit ocelovými U profily, které seženete v hobby marketu. Stačí je pak upravit na patřičnou délku a přišroubovat k vytištěnému rámu. Lokomotivu bude také potřeba přitížit závažím o hmotnosti cca 1 kg až 2 kg. K tomuto účelu lze využít ocelové pásoviny.
Statický model tradičně tisknu z PLA filamentů v odpovídajících barvách. Pojízdné provedení pak vzniká z odolnějšího PETG, který je následně povrchově upraven lakováním pro dosažení realistického vzhledu.
Vizualizace
Zamračená v číslech
Máte zájem o model?
V případě zájmu o data pro 3D tisk navštivte e-shop.

















